DziaÅ‚ Rozwoju – projekty

O kursie

Komunikacja i mediacja dydaktyczna

Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do świadomego kierowania procesami komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania konfliktów (m.in. w charakterze mediatorów) występujących w środowiskach szkolnych i pozaszkolnych, stworzenie studentom warunków do uczenia się negocjowania i prowadzenia mediacji oraz innych zachowań komunikacyjnych ważnych w kontaktach międzyludzkich w różnych sytuacjach dydaktycznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.

WYMAGANIA WSTĘPNE

Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.

CELE ZAJĘĆ

Po udziale w kursie wzrosną twoje wiadomość, umiejętności i kompetencje społeczne:

Wiadomości:

– PosiÄ…dziesz wiedzÄ™ na temat koncepcji teoretycznych i podstaw mediacji.

– OkreÅ›lisz zasady negocjacji i mediacji.

– BÄ™dziesz dysponować wiedzÄ… na temat procesów komunikowania interpersonalnego i spoÅ‚ecznego, w tym w dziaÅ‚alnoÅ›ci pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuÅ„czej), oraz ich prawidÅ‚owoÅ›ci i zakłóceÅ„.

– OkreÅ›lisz i scharakteryzujesz procedurÄ™ mediacji.

– Omówisz standardy postÄ™powania negocjacyjnego i mediacyjnego oraz prawa i obowiÄ…zki mediatora.

– Wymienisz i charakteryzujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i Å›rodowiskowych.

– PosiÄ…dziesz pogÅ‚Ä™bionÄ… wiedzÄ™ na temat istoty i zaÅ‚ożeÅ„ wybranych metod i technik badawczych stosowanych w diagnozie spoÅ‚ecznej.

– Wymienisz i scharakteryzujesz modele i sposoby mediacji dydaktycznej.

– Scharakteryzujesz proces komunikowania masowego, cechy i prawa mediów i nowych mediów.

– Opiszesz modele i sposoby popularyzacji wiedzy.

 

Umiejętności:

– Zastosujesz strategie negocjacji i mediacji w rozwiÄ…zywaniu symulowanych sytuacji dydaktycznych, wychowawczych, rozwiniesz swoje kompetencje w zakresie komunikowania siÄ™.

– PosiÄ…dziesz umiejÄ™tność przeksztaÅ‚cania sytuacji konfliktowych w konstruktywne poszukiwanie rozwiÄ…zaÅ„ i rozwiniesz umiejÄ™tnoÅ›ci perswazji i skutecznego przekonywania.

– Opracowujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i Å›rodowiskowych – studia przypadków.

 

Kompetencje społeczne:

– BÄ™dziesz odpowiedzialny / odpowiedzialna za podejmowane dziaÅ‚ania i ich rezultaty w obszarze diagnozowania konfliktów i stosowania alternatywnych metod rozwiÄ…zywania sporów.

– PosiÄ…dziesz gotowość do współdziaÅ‚ania i dzielenia siÄ™ doÅ›wiadczeniami z zakresu wÅ‚asnej praktyki rozwiÄ…zywania konfliktów.

Głównym celem tego kursu jest nauczenie studentów / nauczycieli poprawnej komunikacji – proces nauczania opiera się bowiem na komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Zaburzenie komunikacji uniemożliwia naukę. W dzisiejszych czasach, gdy uczniowie w szkole nie są grupa homologiczną (pochodzą z różnych środowisk i kręgów kulturowych) umiejętność komunikacji nabiera nowego znaczenia.

Kolejnym celem proponowanego kursu jest praktyczne i teoretyczne przygotowanie studentów / nauczycieli tak aby umieli podjąć się roli profesjonalnych mediatorów. Potrzeba takiej umiejętności u nauczycieli wynika z faktu, iż w procesie nauczania w szkole pojawiają się liczne konflikty (zarówno pomiędzy uczniami jak i pomiędzy uczniami a nauczycielami czy rodzicami i nauczycielami) i umiejętność radzenia sobie w tej sytuacji wydaje się bardzo ważna.

Kurs prowadzony jest w formie zdalnej. Uczestnicy będą samodzielnie zdobywać wiedzę w oparciu o przygotowane materiały (zarówno teoretyczne jak i praktyczne). W ramach kursu będą bezpośrednio podnoszone kompetencje: – cyfrowe – analityczne, w tym umiejętność rozwiązywania problemów, – kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, – kompetencje w zakresie zarządzania czasem, – komunikacyjne. Natomiast kompetencje językowe i informatyczne będą rozwijane niejako przy okazji (zadania w kursie będą wymagały zastosowania TIK, część materiałów będzie udostępniona w języku angielskim. Wskazana znajomość jezyka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

W czasie zajęć słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji, mediacji i negocjacji, dzięki którym poznają alternatywne metody rozwiązywania konfliktów. Poznają sposoby uzyskiwania kompromisu, łagodzenia konfliktów w miejscu pracy, środowisku lokalnym i rodzinnym. Poznają też cechy efektywnej komunikacji interpersonalnej, zachowań asertywnych, budowania pozytywnego wizerunku i skutecznych wystąpień publicznych.

ModuÅ‚ 1 – Modele i sposoby mediacji dydaktycznej (na wybranych przykÅ‚adach dotyczÄ…cych współczesnych problemów cywilizacyjnych)

Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich opisuje mity dotyczące komunikacji, zasadę dobrej mediacji oraz rolę nauczyciela w mediacji dydaktycznej. W drugiej lekcji zajmiemy się rolą stereotypów w komunikacji. W trzeciej spróbujemy stworzyć scenariusz mediacji problemów związanych z rozwojem cywilizacyjnym.

ModuÅ‚ 2 – Modele i sposoby komunikacji problemów Å›rodowiskowych studia przypadków

Zawiera 2 lekcje. Pierwsza z nich, bardziej teoretyczna, opisuje modele i sposoby komunikacji. W drugiej lekcji, bardziej praktycznej, opisano różne case study problemów środowiskowych. Przedstawiono też różnego rodzaju narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów środowiskowych.

ModuÅ‚ 3 – Charakterystyka komunikowania masowego, cechy i prawa mediów i nowych mediów, komunikacja socjonaukowa

Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich, to charakterystyka komunikowania masowego. Lekcja druga opisuje cechy i prawa mediów a trzecia zajmuje się nowymi mediami.

ModuÅ‚ 4 – KsztaÅ‚cenie do debaty publicznej

Zawiera 3 lekcje. Lekcja pierwsza skupia siÄ™ na debacie, jej definicji i wystÄ™powaniu. W lekcji drugiej zajmiemy siÄ™ typami debat i poznasz narzÄ™dzia pozwalajÄ…ce dobrze przygotować siÄ™ do debaty. Lekcja trzecia to już wyższy poziom – bÄ™dziemy mówić o warunkach rzetelnej debaty, typach argumentacji a także o erystyce.

ModuÅ‚ 5 – Modele popularyzacji wiedzy

Zawiera 4 lekcje. Lekcja 1 omawia model transmisyjny. Lekcja 2 zajmuje się upowszechnianiem wiedzy. Lekcja 3 opisuje jak powinno wyglądać dobre wystąpienie. A 4 opisuje wyzwania przed jakimi staje popularyzator wiedzy.

ModuÅ‚ 6 – Rola muzeum w komunikacji teorii naukowych

Zawiera 4 lekcje. Lekcja pierwsza to teoretyczne wprowadzenie do tematu. W lekcji drugiej zapoznasz siÄ™ z tzw. dydaktykÄ… muzealna, czyli edukacjÄ… w muzeum. Trzecia lekcja opisuje coraz częściej ostatnio powstajÄ…ce Centra Nauki ale również porusza temat pseudonauki, paranauki i protonauki. Ostatnia lekcja zostaÅ‚a poÅ›wiÄ™cona najnowszemu typowi muzeum – muzeum wirtualnemu.

WARUNKI ZALICZENIA

Warunkiem zaliczenia kursu jest zrealizowanie wszystkich zaplanowanych aktywności i uzyskanie wyniku ogólnego na poziomie przynajmniej 65%. Zaliczenie kursu opiera się na dwóch składowych: cząstkowych zadaniach i quizach oraz końcowym teście.Test końcowy stanowi 70% oceny końcowej, natomiast ćwiczenia stanowią pozostałe 30% oceny końcowej.

WARUNKI OTRZYMANIA ZAÅšWIADCZENIA

Po uzyskaniu liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 65%) wystawione zostanie indywidualne zaświadczenie.

KADRA KURSU

dr hab.  Małgorzata Nodzyńska prof. UP

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Ma 30-letnie doÅ›wiadczenie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, ponad 20-letnie doÅ›wiadczenie w uniwersyteckiej edukacji nauczycieli chemii i przyrody, ponad 7-letnie doÅ›wiadczenie w ksztaÅ‚ceniu na odlegÅ‚ość zarówno w wirtualnych Å›rodowiskach edukacyjnych, jak i za pomocÄ… różnych narzÄ™dzi Web 2.0, oraz prawie 20-letnie doÅ›wiadczenia jako nauczyciel chemii w szkole. Badania i publikacje dotyczÄ… dydaktyki przedmiotów przyrodniczych i edukacji zdalnej. Na co dzieÅ„ wykorzystuje różnorodne metody nauczania (w tym metodÄ™ projektów, gamifikacjÄ™) i bada ich skuteczność. Zajecia z „Mediacji i Komunikacji” prowadzi od 5 lat, zajmuje siÄ™ popularyzacjÄ… nauki … od zawsze!

dr Elżbieta Rożej-Pabijan

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2005 roku uczestniczy w projektach mających na celu popularyzację nauk biologicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, realizując projekty edukacyjne oraz z uczelniami wyższymi w ramach festiwali nauki i sztuki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński), nocy biologa (Uniwersytet Jagielloński), dni owada (Uniwersytet Rolniczy). Ma doświadczenie w pracy animatora w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie zatrudniona w Instytucie Biologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie pracuje naukowo oraz prowadzi zajęcia z zakresu mediacji przyrodniczych, zrównoważonego rozwoju, popularyzacji nauki oraz dydaktyki biologii.

dr Paweł Cieśla

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Tematyka pracy naukowej ściśle związana z dydaktyką chemii i przyrody i integracją nowoczesnych technologii do procesu kształcenia. Uczestnik kilku projektów edukacyjnych. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć stacjonarnych i zdalnych chemii, dydaktyki chemii oraz technologii informacyjnych w nauczaniu. 7 lat doświadczenia w pracy w szkole (nauczyciel mianowany).

 

 

Wielkość czcionki
Kontarst